Hiszünk abban, hogy hosszú távon kell a roma fiatalok oktatásába fektetni, mert ez vezet fenntartható és széleskörű társadalmi változáshoz. Olyan minőségi oktatást, szakmai lehetőségeket és közösséget biztosítunk diákjaink számára, amely segíti őket képességeik szabad kibontakoztatásában, identitásuk megerősítésében, karrierindításukban és professzionális életükben.
A Romaversitas csapata
A Romaversitas kollégái

Török Ildikó
Ügyvezető Igazgató
Szociológiát és kisebbségpolitikát tanultam az ELTE-n, majd közpolitikából szereztem mesterdiplomát a CEU-n. Közben és azóta is roma nőként, anyaként és szakemberként járom az utam és büszkén viszem magammal a kettős identitásomat: több mint tíz éve dolgozom roma közösségeket érintő ügyeken – voltam állami és civil oldalon, hazai és nemzetközi térben. Legutóbb a Tom Lantos Intézet roma programját vezettem 6 évig.
Öröm és kihívás számomra, hogy egy olyan szervezet élére állhattam, amely roma értelmiségiek bátor álmából született, és 2026-ban már 30 éve lesz, hogy segíti a roma fiatalokat a tudás és az önazonosság útján.
Hiszek abban, hogy az igazi társadalmi változás belülről indul – abból, hogy a roma diákjaink elhiszik: a saját történetük érték, az identitásuk erőforrás, a közösségük pedig motor.
Úgy gondolom, hogy a társadalmi változáshoz tudásra, identitásra és közösségre van szükség – és hogy a Romaversitas pontosan ezt tudja adni a roma fiataloknak. Olyan közeget szeretnénk építeni, ahol a „Romveres identitás” nemcsak egy szófordulat, hanem valódi, belső meggyőződés: hogy ez a közösség az otthonunk, a második családunk, ahonnan el lehet indulni, és ahová mindig vissza lehet térni.
A célom világos: olyan biztonságos, bátor és fenntartható Romaversitast építeni, ahol az „ahová születsz” nem határozza meg azt, hogy „mire születsz”.

Paskó Ildikó
Oktatási programvezető
Szociális munka és szociológia szakon végeztem. Korábban dolgoztam a Beszélő című hetilap és a TASZ munkatársaként, szabadúszóként pedig részt vettem több esélyegyenlőséggel és oktatással kapcsolatos kutatásban és projektben. A Romaversitas Alapítványhoz 2006-ban csatlakoztam, ma az alapítvány oktatási programjait vezetem.

Jakab Mária
Pénzügyi vezető
2002 óta dolgozom civil szervezeteknek főképp emberi jogi és környezetvédelmi területeken (Másság Alapítvány Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Iroda, Civil Média Nonprofit Kft., EMMA Egyesület, Messzelátó Egyesület). Egészségügyi pályáról váltottam pénzügyi területre az 1990-es évek végén. Pénzügyi és számviteli ügyintézést, pályázatírást és forráskezelést tanultam. A Romaversitas Alapítványnak 2018 óta vagyok a pénzügyi koordinátora és projektasszisztense. Örömmel tölt el, hogy civil szervezeti háttérmunkásként, mindannyiunk életére hatással lévő, társadalomformáló tevékenységek részese lehetek.

Oláh Csaba
Projektkoordinátor
Kulturális antropológiát és szociológiát tanultam. Az elmúlt években az oktatás területén dolgoztam. Fontosnak tartom az oktatási esélyegyenlőséget támogató kezdeményezéseket, és a pozitív roma identitás kialakulását, megőrzését elősegítő programokat. A Romaversitasnál pedagógiai területen tanuló, illetve végzett roma fiatalokat támogató ösztöndíjprogram koordinátora vagyok.

Trendl Fanni
Projekt vezető
Székely-Trendl Fanni vagyok, 2011-ben diplomáztam Romológia-Történelem szakon a Pécsi Tudományegyetemen, jelenleg doktorjelölt vagyok a PTE “Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskolában. 2014 óta a PTE Romológia és Nevelésszociológia Tanszék oktatója vagyok. 2006-2011 között “Romveres” voltam, 2009 óta WHSz-es (Wlislocki Henrik Szakkollégium) is vagyok. Sok projektben dolgoztam, melynek céljai mind-mind az esélyegyenlőség, méltányosság, inklúzió megteremtését támogatták a köz- és felsőoktatásban. 2022 júliusa óta a Romaversitas Alapítvány és a Budapest Főváros Önkormányzata által létrehozott vezetőképző- és gyakornoki programot koordinálom. Hiszek a társadalmi egyenlőség elérhetőségében és ennek jegyében végzem a mindennapi feladataimat.
A Romaversitas szakértői

Köteles Gyöngyi
Mentor és coach
Tanulmányaimat a kolozsvári Babes-Bólyai Egyetemen kezdtem, majd a Kossuth Lajos Tudományegyetemen diplomáztam nyelvtanárként. Az ELTE Természettudományi Karán tanítottam angolt, mint szaknyelvet. Dolgoztam Erdélyből menekült magyar és román ajkú gyerekekkel, akiket abban támogattunk, hogy zökkenőmentesen tudjanak a magyarországi iskolarendszerbe becsatlakozni. Tréning és tanácsadó cég tulajdonosa és szakmai vezetője voltam, húsz-harminc kolléga fejlődéséért, fejlesztéséért feleltem, külföldi partnerekkel tartottam a kapcsolatot, szervezetet fejlesztettem. Kipróbáltam magam multinacionális cégek világában is, nyolc évig voltam tréner és coach a K&H Banknál.
A Romaversitasnál készségfejlesztő tréningeket tartok, középiskolásokat és egyetemistákat mentorálok, gyakornokaink kísérem az első munkahelyükön. Kisebbségből érkezem, számtalan olyan programban dolgoztam, melynek célja a méltányosság, befogadás, esélyegyenlőség.

Törley Kata
Továbbtanulási tanácsadó
1992-ben végeztem a Pécsi Egyetemen francia szakon. 1999 óta dolgozom tanárként a közoktatásban. A Tanítanék Mozgalom egyik alapítójaként 2016 óta aktívan részt veszek a közoktatás megújításáért, az esélyegyenlőség megvalósításáért folytatott küzdelemben. A Romaversitas Alapítványnál 2019 óta dolgozom a középiskolás programban résztvevő fiatalokkal továbbtanulási tanácsadóként.
Kuratóriumunk
- Daróczi Anna (elnök)
- Dr. Kóczé Angéla
- dr. Brassói Vivien
- Horváth Aladár
- Józsa Márta
- Szőke Sándor
A magyarországi romák társadalmi mobilitásának magas személyes költségeire adott válaszként a Romaversitas kezdeményezést roma diplomások és értelmiségiek egy csoportja fogalmazta meg az 1990-es évek második felében. Az alapítók, akik akkoriban a magyarországi politikai reformmozgalom részesei is voltak, olyan formális struktúrát és teret kívántak létrehozni, ahol összekapcsolódhatnak, támogathatják egymást, valamint együttesen építhetik és táplálhatják saját szellemi, kulturális és társadalmi tőkéjüket. 1996-ban a Roma Polgárjogi Alapítvány által a Gandhi Gimnázium és Kollégiummal (az 1994-ben alapított első etnikai roma középiskola Európában) közösen szervezett nyári egyetem olyan esemény lett, amely katalizálta az ötlet megvalósulását. A kezdeményezés koncepcióját roma és nem roma értelmiségiek egy kis csoportja dolgozta ki: Kóczé Angéla, Horváth Aladár, Bogdán János és Józsa Márta. Kóczé Angéla 1996-1997-ben lett a Romaversitas alapító igazgatója. A program a Roma Polgárjogi Alapítvány jogi keretein belül jött létre.
Az “elit létrehozásának és reprodukciójának” gondolata vonzó cél volt azoknak a roma értelmiségieknek, akik olyan keretet kívántak teremteni közösségformálásukhoz, ahol az identitásmunkának kulcsszerepe volt egy roma emancipációs mozgalom szilárd szellemi bázisának megteremtésében. A Romaversitas fő pilléreit a “Láthatatlan Kollégium” pillérei alapján alakították ki – személyre szabott, lelkigondozói munkához hasonló mentorálás, korrepetálás különböző tudományos tantárgyakban, idegen nyelvek tanulási lehetőségei és egy ösztöndíj, amelyet oda ítéltek minden kiválasztott diáknak, a tanulmányi területre vonatkozó megkötés nélkül, de azzal a követelménnyel, hogy legalább a második szemeszterben legyen az egyetemen (ez a kritérium az évek során fokozatosan enyhült).
A Romaversitas programot 1996-ban hozták létre a Soros Alapítvány (amelynek akkoriban Budapesten volt irodája) támogatásával, és az első évben 10-12 főt támogatott. A Romaversitas önálló alapítványként 2001-ben jött létre, hogy biztosítsa a program intézményi identitását és folyamatosságát.